Vanliga fällor & misstag
OSERIÖSA BILSKROTARE, ATT TÄNKA PÅ OM DU SKA SKROTA BILEN!
Fel val av bilskrot kan stå dig dyrt
Att välja bilskrot är kanske inte något man i allmänhet går och oroar sig för. De flesta tänker väl att det fungerar som det mesta, en enkel sökning på nätet borde räcka för att ta reda på vilken bilskrot som är närmast och billigast. Men riktigt så lättvindigt bör man nog inte ta beslutet ändå. Vill det sig riktigt illa kan man drabbas av återkommande kostnader som aldrig tar slut.
Det vanligaste misstaget man gör i valet av bilskrot är att utgå ifrån lägsta pris på hämtning eller bäst betalt för bilen. Eller att någon erbjuder gratis hämtning, exempelvis. Men inget är gratis och därför kan lockpriser eller ordet ”gratis” vara en varningssignal. Internet har blivit en inkörsport för mindre seriösa bolag som satsat på att placera sig högt bland sökmotorernas resultat. Men kostnaden för att få bilen hämtad av en auktoriserad bildemonteringsfirma är försumbar i förhållande till vad du vinner på det.
All administration ingår ju i det pris vi tar, men även om vi skulle betala för bilen! Vi avregistrerar bilen och vi säkerställer att man får pengarna tillbaka på kvarvarande fordonsskatt. Dessutom får ägaren tillbaka överskjutande/kvarvarande försäkringspremie från sitt försäkringsbolag. Att inte veta med säkerhet om din bil har blivit avregistrerad, kan bli en kostsam historia. Den som är registrerad ägare bär det juridiska ansvaret för bilen och skulle den istället för att skrotas, hamna i orätta händer och säljas vidare, då finns det flera risker! En av riskerna är att man på obegränsad tid får betala den årliga avställningsavgiften till Transportstyrelsen. Ett bra mått på om en aktör är seriös eller inte är huruvida man är ansluten till SBR, Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund och Bilretur, som har avtal med alla bilproducenter.
En annan aspekt som bör vara av stor betydelse inför valet av bildemonteringsföretag är naturligtvis miljön. Alla vill nog gärna se sig själva som miljömedvetna individer, men när allt kommer till kritan tycks den svenske bilägaren ändå stå sig själv närmast. Att slippa en smärre kostnad för upphämtning av ett uttjänt fordon är för många incitament nog att låta bilen stå avställd och potentiellt läcka olja eller andra miljöfarliga ämnen, men även att överlåta demonteringen till ett bolag utan miljöcertifiering!
Om man vill säkerställa att den bilskrot man väljer är miljöcertifierad bör man ta kontakt med SBR, Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. De har sammanställt en förteckning över alla de bilskrotare i Sverige som är miljö/branschcertifierade. För medlemskap i SBR krävs att företaget är miljöcertifierat av tredje part.
Med över 75 år i branschen och samarbetsavtal med många olika myndigheter är Amsbergs Bildemontering en av mellan Sveriges största och mest välrenommerade bildemonteringsföretag. Fokus ligger på miljö och kvalitet för att bibehålla förtroendet hos kunderna, som ser dem som en seriös aktör i en stundom ganska skamfilad bransch. Som ytterligare kvalitetsstämpel bör tilläggas att Amsbergs Bildemontering innehar miljö/branschcertifiering, är medlemmar i SBR och är ansluten till Bilretur.
Oseriösa Bilskrotare och illegala Bilskrotare
Många mindre oseriösa bilskrotare tar inte reda på så många bildelar utan pressar bara bilkarosserna för att komma åt metallerna! Att förstöra en bildel och smälta ner den för att tillverka nya bildelar är ett stort resursslöseri och ger en betydande klimat- och miljöpåverkan. Om begagnade bildelar kan tas omhand och få nytt liv igen kan stora miljövinster göras. Hur vet man då om din bilskrotare bidrar till resursslöseri eller inte, enkelt, Amsbergs Bildemontering har tex ca 20 000st bildelar på lager! Kontrollera hur många bildelar din lokala bilskrot har på lager och om din lokala bilskrot inte har några bildelar på lager, så vet man att en massa bildelar blir pressade och förstörda = klimatbov. Likadant om du lämnar skrotbilen till en Illegal Bilskrot (svartskrotare), dessa personer annonserar efter skrotbilar på tex facebook, förutom att det är olagligt, så kan man vara säker på att de flesta bildelarna går till spillo. Eftersom illegala bilskrotare bara är ute efter de dyraste delarna eller metallerna och sedan dumpar man eller förstör skrotbilen/karossen.
Nytt fenomen oseriösa annonser
Ett nytt fenomen är att oseriösa bilskrotare också har börjat annonsera på internet under påhittade företagsnamn och att man håller till på en ort, men att man i verkligheten har sitt arbetsställe på en helt annan ort som kanske ligger 10 – 20 mil bort. Alltså man annonserar att man är en Bilskrot i Falun, men egentligen så håller man till någon helt annanstans. Kontrollera därför annonsörens adress och företagsnamn, så du verkligen vet vilken bilskrot du pratar med. Om man dessutom då hämtar skrotbilar och betalar för dom, trots transportavstånd på 10-20 mil, då bör varningsklockorna börja ringa. För inget är ju gratis och hur kan denna bilskrot betala mera än tex din lokala bilskrot och ändå tex betala kollektiv avtalade löner till sina anställda? Detta kan vara en varningsklocka för att företaget inte följer alla lagar och regler eller att de sysslar med svart verksamhet.
Kvarvarande fordonsskatt
När du lämnar in din bil till en bilskrot för skrotning, så ska du få tillbaka skatten på bilen om det finns skatt kvar på fordonet. Oseriösa bilskrotare kan försöka att ta fordonsskatten ifrån dig, så var uppmärksam på detta och ställ frågan före hämtning eller inlämning av fordonet till bilskroten, så att du verkligen får tillbaka ev skatt..
Dränering
Många mindre oseriösa bilskrotare följer inte bilskrotningsförordningen trots att de är auktoriserade, utan fuskar med dränering av miljöfarliga vätskor ifrån skrotbilarna, de tar inte hand om AC-gaserna, de tar inte hand om kvicksilverbrytare i bilarna, de spränger inte airbagarna, de fuskar med rapportering av farligt avfall, allt för att göra snabba pengar på metallerna ifrån bilarna. Både transporten och skrotningen av bilen ska rapporteras till Naturvårdsverket inom 2 dagar ifrån hämtning eller mottagandet av bilen och det är då bilskroten som ska rapportera detta, eftersom skrotbilen är ett farligt avfall.
Du kan också kontrollera om bilskroten har tillstånd att tömma bilen på AC-gas/Köldmedia ”F-gaser” genom Incerts hemsida: https://incert.se/incert-online/kontrollera-certifikat/
Du kan också kontrollera om bilskroten har tillstånd att spränga/destruera bilens airbagar (PU) genom att ringa MSB på 0771-240 240.
Personal
Likadant om din lokala bilskrot har lite personal anställda på papper, men ändå skrotar massor med bilar, då bör varningsklockorna börja ringa.
Betalning
Fler tips på hur du vet om din lokala bilskrotare är en oseriös bilskrot med auktorisation, är att de betalar orimligt mycket för din gamla skrotbil, eftersom det kostar en hel del pengar att dränera en bil enligt bilskrotningsförordningen och att ta hand om farligt avfall på laglig väg, samt att rapportera enligt nedan (rapportering av farligt avfall), därför kan inte de seriösa bildemonteringarna tex hämta bilen gratis eller betala lika mycket för bilen.
Oseriösa Bilskrotare, transport och rapportering av farligt avfall
Både transporten och skrotningen av bilen ska rapporteras till Naturvårdsverket inom 2 dagar ifrån hämtning eller mottagandet av bilen och det är då bilskroten som ska rapportera detta, eftersom skrotbilen är ett farligt avfall. Dessutom ska alla som transporterar skrotbilen eller flyttar en skrotbil ha ADR-utbildning (farligt gods). Vissa oseriösa bilskrotare struntar i att rapportera till naturvårdsverket och är ej heller ADR-utbildade.
En skrotbil klassas ju som ett farligt avfall och då är det du som bilägare som ansvarar för att transporten av det farliga avfallet sköts enligt reglerna. Om då en bilskrot åtar sig att transportera det farliga avfallet ska du se till att de har ”tillstånd att transportera farligt avfall” (krav) och om transportören har ”Yrkestrafiktillstånd”, då vet du också att du har med ett seriöst företag att göra till 100%. Dessa två saker kan du enkelt efterfråga när du får din skrotbil hämtad och då ska transportören enkelt kunna uppvisa dessa dokument, eftersom de alltid ska medföras i biltransporten/bärgningsbilen.
Du kan också kontrollera om bilskroten har ”tillstånd att transportera farligt avfall” genom Länsstyrelsens hemsida: https://www.kontrolleraavfallstransportorer.se/
Du kan också kontrollera om bilskroten har ”Yrkestrafiktillstånd” genom Transportstyrelsen hemsida: https://tillstkoll.transportstyrelsen.se/Trafiktillstand/
Den som tar emot eller transporterar ditt farliga avfall (din skrotbil), ska bla rapportera följande till Naturvårdsverket inom 2 dagar:
Avfallsförordning (2020:614)
6 kap. Spårbarhet för farligt avfall.
Anteckningsskyldighet för transportörer
2 § Den som transporterar farligt avfall och är tillståndspliktig enligt 5 kap. 1 § eller anmälningspliktig enligt 5 kap. 7 eller 8 § ska för varje typ av farligt avfall som transporteras anteckna uppgifter om
1. från vem och från vilken plats avfallet ska transporteras,
2. datum för transport,
3. transportsätt,
4. avfallets vikt i kilogram, och
5. till vem och till vilken plats avfallet ska transporteras
Anteckningsskyldighet för behandlare
5 § Den som yrkesmässigt behandlar farligt avfall ska för varje typ av farligt avfall
1. senast två arbetsdagar efter att avfallet tas emot, anteckna uppgifter om
a) vem som senast hanterade avfallet på annat sätt än genom att transportera eller lasta om det och på vilken plats avfallet hanterades,
b) datum för mottagandet,
c) avfallets vikt i kilogram, och
d) den plats där avfallet ska behandlas,
2. när avfallet har behandlats, anteckna uppgifter om
a) avfallets vikt i kilogram,
b) de behandlingsmetoder som har använts,
c) vikten i kilogram på det avfall som efter behandlingen har blivit icke-farligt avfall,
d) den mängd produkter och material i kilogram som har upphört att vara avfall efter att ha förberetts för återanvändning, materialåtervunnits eller återvunnits på annat sätt, och
3. innan avfallet transporteras bort, anteckna uppgifter om
a) datum för borttransport,
b) avfallets vikt i kilogram,
c) transportsätt, om avfallet ska transporteras av den som behandlar avfallet,
d) vem som ska transportera avfallet, och
e) den mottagare och den plats där avfallet ska hanteras på annat sätt än genom att mottagaren transporterar eller lastar om det.
Den som tar emot eller transporterar ditt farliga avfall (din skrotbil), ska också spara dessa uppgifter ovan i 1-3 år enligt 6 §, ”Skyldighet att spara anteckningar”.
Många mindre oseriösa bilskrotare struntar i denna rapportering ovan, trots att det är ett lagkrav, detta för att tjäna tid och pengar, då det tar en hel del tid att fylla i dessa uppgifter. Likadant om du lämnar skrotbilen till en illegal Bilskrot (svartskrotare), alltså en person som annonserar efter skrotbilar på tex facebook, förutom att det är olagligt, så kan man vara säker på att dessa uppgifter ovan inte rapporteras. Återigen de illegala Bilskrotarna (svartskrotarna) är endast ute efter att tjäna pengar, inte att följa lagen. Tanken med dessa regler är ju att de farliga ämnen som finns i en bil och som kan ge allvarliga konsekvenser på människors hälsa och miljö, att dessa ämnen ska hanteras på ett lämpligt sätt och lämnas till godkända mottagare för att omhändertas på ett säkert sätt.